tisdag 29 maj 2012

En mycket rolig nyhet

När jag klickade in hos Anna idag fick jag syn på något underbart! Hon brukar lägga ut nya YA-boksläpp varje vecka och denna gång var det något alldeles speciellt som fångade mitt öga (kan man säga så på svenska? Det lät lite underligt...).


En bok (en YA-bok dessutom!) av en av mina favoritförfattare Philippa Gregory! Det är hon som ligger bakom böcker så som The Lady of The Rivers, Den andra systern Boleyn, Jungfruns älskare och The Other Queen för att bara nämna några. Jag har läst och älskat serien om Henrik XIII, hans fruar och efterträdare.

Jag trodde att det skulle vara slut nu eftersom hon i princip skrivit om alla kungligheter i England under denna period (1500-talet, ungefär) men tydligen har jag mer att se fram emot, eftersom detta är början på en serie!

Changeling ska handla om Luca, en ung man i Italien på 1400-talet som är anklagad för kätteri. När han slängs ut från sin tidigare religiösa order finner han en ny, The Order of the Dragon. Isolde är anklagad för häxeri och när Luca ska utreda henne finner han istället att han håller på att planera hennes flykt från nunneklostret hon har hamnat i. De reser över Europa och möter många faror, en del övernaturliga, på vägen. Tja, hon är flicka och han är en pojke, använd er fantasi till resten...

Jag vill verkligen, verkligen, verkligen ha den men högen olästa böcker som ligger här hos mig börjar växa sig oroväckande hög... Kanske sätter jag en gräns, att jag ska läsa ut alla böcker jag köpte senaste från cdon innan jag får beställa hem Changeling... Ja, så får det bli.

Ni får bli mina vittnen!

PS. Jag heter Isolde i mellannamn, hur kul är det inte att huvudpersonen heter samma! Har ni några namn-tvillingar i böcker?

3 kommentarer:

  1. Eftersom du tycker det är kul med namntvillingar så måste jag ju ställa den självklara frågan - har du läst klassikern Tristan och Isolde? :-)

    Själv har jag inte precis några namntvillingar, eller har i alla fall inte stött på några i den litteratur jag läst. Men sen så har jag inte heller läst särskilt många kinesiska och vietnamesiska böcker. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej jag har ju inte läst den! :P Jag vet att den är smått obligatorisk, även för de som inte heter samma som en av huvudpersonerna.

      Nej, mitt namn brukar heller inte förekomma så ofta... Om det är något så är det Beata och det gills inte ;)

      Radera
    2. En rätt charmig historia egentligen, men känner inte nödvändigtvis att den är obligatorisk (även om många insisterar på det, haha) fastän jag rekommenderar den. Gillade boken när vi läste den på gymnasiet, då av författaren Joseph Bédier. :-)

      Ah, förstår vad du menar! Och jag håller med om att det är stor skillnad mellan Beata och Beate. Kanske får du leta upp namnet i fransk litteratur eller något. ;)

      Radera