söndag 27 maj 2012

Den (näst) sista sommaren


Hej! Jag läste ut sista delen i Systrar i jeans-serien för några dagar sedan, nu kommer en liten recension. Länkar till mina recensioner på de första tre: Första sommarenAndra sommaren, Tredje sommarenRecensionen innehåller troligtvis spoilers för er som inte har läst de tre första böckerna.

Systrarna har börjat på college, i olika städer och i de flesta bemärkelser väldigt långt ifrån varandra, och nu är det åter dags för sommar.

Bee åker till en arkeologisk utgrävning i Turkiet där hon får en tankeställare om vad det innebär att vara vuxen. Lena går på en krokikurs och undrar om hon verkligen har kommit över Kostos. Carmen känner sig misslyckad och har tagit avstånd från sina riktiga vänner och förlitar sig helt på sin tacksamhet till skådespelerskan Julia. Tibby spenderar sommaren i New York, där hon gör ett stort misstag med sin pojkvän Brian och  ställs inför ett väldigt jobbigt dilemma.



Jag gillar denna bok skarpt, precis som de andra tre. Känslorna är väldigt äkta och allting känns bara väldigt genuint. Språket tycker jag har förbättras, men ibland förekommer treordsmeningar vilket jag inte tycker om.

Jag tycker om att denna bok avslutas på ett annorlunda sätt än de första tre. Det känns som en perfekt avslutning på serien (dock finns det ju en femma som jag tänker försöka få tag på). För min del skulle serien gärna ha avslutats här, det känns som om man har kramat ur det mesta av vad som går av dessa fyra tjejer.

Det blev en kort recension, men det finns helt enkelt inte så mycket att säga. Jag gillar den väldigt mycket. 9/10 poäng fick den.

Titel: Systrar i jeans – Fjärde sommaren
Originaltitel: Forever in Blue: The Forth Summer of the Sisterhood
Serie: Systrar i jeans #4
Författare: Ann Brashares
Utgivningsår: 2007 på svenska
Antal sidor: 499

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar