torsdag 3 maj 2012

Böcker, böcker, böcker


När jag var i Stockholm var mitt främsta mål att hitta fina bokhandlar. Helst med en massa engelska ungdomslitteratur till överkomligt pris.

Denna var underbar! Massor med böcker i en salig oordning. Jag hittade däremot en hylla med YA-böcker och där blev jag fast ett bra tag. Men jag gick därifrån utan en enda bok med mig. Detta på grund av det faktum att böcker i bokhandlar kostar ungefär dubbelt så mycket som på internet…

Varför är det på detta sätt? Jag rådfrågade mitt orakel (storasyster) och hon berättade att det var själva bokhandeln som kostade, inte böckerna i sig.

Jag älskar att befinna mig i bokhandlar. Det luktar speciellt, det finns massor med böcker, olästa ord, hårda pärmar och hundratals berättelser. Man kan hålla i böckerna, bläddra och känna på dem. Men frågan är om det verkligen är värt fyrtio kronor mer?  Jag kanske är snål av mig, men tanken på att pengarna man kan köpa en bok på i en affär kan man nästan köpa två på om man beställer på internet avskräcker mig rätt mycket.

Jag hittade däremot en till affär, och där var priset lägre! Och affären var mycket större. Så, därifrån fick Unearthly av Cynthia Hand följa med mig hem för 79 kronor. Och den var så där härligt mjuk till skillnad från mitt exemplar av till exempel City of Bones, se här!













Jag har en teori om att den till vänster som är paperback och den till höger är hardback. Rätta mig gärna om jag har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar