fredag 4 maj 2012

Är det verkligen så nice i Niceville?


Niceville handlar om tre kvinnor i 60-talets Mississippi. Dessa tre är Skeeter Phelan, Minny Jackson och Aibileen Clark. Mod och en känsla för vad som är rätt förenar dem, men allt annat skiljer dem åt.

Skeeter är vit och bor med sina föräldrar på ett bomullsplantage, där hon tillbringar sin tid framför skrivmaskinen. Minny har jobbat som hushållerska hos en av Skeeters bästa vänner Miss Hilly och Aibileen tar hand om Skeeters andra bästa vän Miss Elizabeths barn och hushåll. De är färgade, med allt vad det innebär.

Skeeters vilja att bli författare får henne att kontakta ett bokförlag i New York där hon får ett råd om att skriva om ett ämne som intresserar henne. Detta sätter igång ett händelseförlopp som får de tre kvinnorna att samarbeta, mot alla odds, i tider som inte tolererar att svarta och vita får befinna sig på samma bibliotek, än mindre använda samma toalett…


Den här boken är upprörande, förbryllande, värmande, motbjudande, humoristisk, engagerande och underbar. Jag tycker att den behandlar ett känsligt och viktigt ämne och jag anser att alla människor borde kunna ta sig tid att läsa den. Så, nu har jag det av bröstet.

Jag gillar starkt att den här boken har tre huvudkaraktärer, och jag njöt lika mycket av att följa dem. Dynamiken dem emellan är också något alldeles, alldeles speciellt. Förhållandet mellan den vita husfrun och det svarta hembiträdet beskrivs både som förskräckligt och livsnödvändigt, för båda parter.

Jag har en tendens att backa lite när saker blir för jobbiga och eländig i böcker, och jag var lite orolig över att detta skulle inträffa när jag läste den här, men så blev det inte. Jag tycker att Kathryn Stockett har tagit ner ämnet till en alldeles lagom nivå, den berörde men var inte alltför tung.

Innan jag läste den här boken visste jag inte så mycket om förhållandena mellan de vita och svarta, men jag hade tänkt mig att det skulle vara fruktansvärt rakt igenom. Men så var det inte. De svarta hembiträdena som tar hand om de vitas barn älskar dem, och barnen älskar dem tillbaka. Det blir helt enkelt en så konstigt situation när barnen är ledsna och vill ha hembiträdet, som får lov att gå på toaletten utanför huset för att de är ”smutsiga”, istället för sina mödrar.

Jag skulle nog kunna prata mycket mer om den här boken eftersom den lämnar väldigt mycket tankar och funderingar efter sig, men jag tror att jag ska nöja mig med detta. Bara en kort liten välmenad uppmaning: läs den här boken!

Den fick 10/10 i min läsdagbok.

Titel: Niceville
Originaltitel: The Help
Författare: Kathryn Stockett
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2010
Antal sidor: 479

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Verkligen en bra bok! Förstår precis vad du menar med att Stocket har en bra balans för att inte göra boken allt för tung att ta in. Om du inte sett filmen så är den också ett tips. En av de få filmer som är nästan lika bra som boken ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när jag läst boken tänker jag verkligen försöka se filmen! Den verkar riktigt bra :)

      Radera