måndag 9 april 2012

Vårtecken och hypade böcker


Jag var ute på en promenad idag och tänkte dela med mig av ett litet vårtecken.

Sedan tänkte jag också prata lite om det här med hypade böcker. När jag var hemma hos min kompis igår var det första jag lade märke till Resten får du ta reda på själv av Lauren Oliver på hennes nattduksbord. Jag blev lite ställd.

Denna bok har jag sett väldigt mycket av på olika bokbloggar. Det var till och med så att när jag såg den i bokhyllan på Akademibokhandeln kände jag mig nästan lite… trött på den. Lite ”jaha, nu behagar du dyka upp här också, ja ja, lycka till, bara så du vet visste jag att du fanns redan innan du ens var tryckt på svenska”.

Och när jag då såg den på min väns nattduksbord tänkte jag: ”jaha, nu är du här också… det är väl ingen idé att jag undviker dig längre, vi vet båda två att du och jag ändå skulle mötas, det var bara en tidsfråga... du kanske är lika bra som alla säger".

Jag brukar inte aktivt undvika hypade böcker bara för att de är hypade. Det finns många böcker jag liksom många andra införskaffat, läst och tyckt saker om. Frågan är  bara om mitt intryck av böckerna skulle ha varit annorlunda om jag inte redan hört så mycket om dem? Om ingen visste om någon annan och vad de tyckte, skulle det verkligen så många var så lyriska över en och samma bok? (Jag snackar Twilight och Hungerspelen typ... sociala fenomen, ni vet?) Man trissar ju liksom upp varandra, och till sist står massor  människor utanför premiären av filmatiseringen och skriker. Skulle varje enskild människa ha stått där och skrikit om inte alla andra stått där och skrikit? Jag tror inte det...

Men åter till böcker. Jag tycker det känns som att man har mindre tålamod med hypade böcker. Jag har läst ungefär åttio sidor i Resten får du ta reda på själv och är inte helt överväldigad av känslor än, jag hyser snarare lite agg. Om jag inte hört något om den här boken innan hade jag inte haft lika stora förväntningar och därmed kunnat bli positivt eller negativt överraskad, aldrig besviken som jag riskerar att bli i detta fall.

Uppståndelse kring böcker kan vara bra, men ibland frågar jag mig själv om uppståndelsen uppstått för att boken verkligen är extremt fantastisk eller för att alla andra tyckt att den var extremt fantastisk...

Resten får du ta reda på själv på originalspråket engelska


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar