måndag 30 april 2012

Utmaningen har även nått min blogg


Jag har blivit utmanad! Det cirkulerar en utmaning i bokbloggosfären och nu har Lucy utmanat mig!

Såhär lyder reglerna:
- Har du blivit utmanad så ska du svara på de 11 frågor din utmanare gett dig och posta på din blogg!
- Välj sedan 11 nya att utmana och länka i ditt inlägg
- Hitta på 11 nya frågor till dem!

Nu råkar det vara så att jag inte tänker följa reglerna… (everybody gasps!) Jag tvivlar på att jag kan hitta elva stycken bloggare som inte redan har svarat på frågorna (några som jag har sett har blivit utmanade flera gånger och blev därför tvungna att svara på typ trettio frågor!). Så, för att undvika förvirring och allmän press så tänker jag inte utmana någon. Hoppas att ni inte tycker illa om mig för det...

Detta är frågorna jag har fått tilldelat mig:
  1. Vilken är din absolut största bokkaraktärs-crush?

    Antingen Po i
    De utvalda - Tankeläsaren eller Lend i Paranormalcy. Efter att ha läst dem blev jag lite fnittrig när jag tänkte på de manliga huvudkaraktärerna. Så det får bli två!

  1. Aldrig mer få låna, eller aldrig mer få köpa böcker?

    Aldrig mer få låna! Egentligen är jag inte så mycket för att låna böcker, och om jag till och med hade ett förbud mot det så skulle jag ju kunna rättfärdiga alla böcker jag köper. Ett perfekt scenario!

  2. Det absolut vidrigaste du någonsin ätit?

    När jag var i London i höstas så var vi i China Town och gick förbi en restaurang som hade typ fem euro för en buffé. Min kära mor tyckte att det lät jättebra eftersom det var så billigt. Vi åt alltså där. Och det var sjukt äckligt. Biffgrytan som brukar finnas på kinabuffeér, vet ni? Den bestod här av 90 procent grovt hackad gullök, 5 procent brun sås och 5 procent biff. Det enda ätliga var riset. En fruktansvärd upplevelse... På min sextonårsdag till och med! Fast mamma fick så dåligt samvete efteråt att vi gick till Starbucks och köpte efterrätt, och det var riktigt mumsigt!

  3. Vilket socialt nätverk är ditt favorit? (ex. Twitter, Facebook, Tumblr, Dayviews etc.)

    Jag måste nog säga Facebook eftersom jag inte är med i något annat. Eller förresten, räknas blogger? För i sådana fall tar jag det.

  4. Vad är så 'typiskt dig' att säga?

    Hmm... Detta skulle ni få ett bättre svar på om ni frågade mina vänner! Jag frågade de jag hade i närheten för tillfället och en sa att jag brukade säga "tönt" till henne... Det var ju inte så snällt av mig. Jag garderar mig själv med att säga att jag alltid är ironisk när jag säger det.

  5. Vilket är ditt drömyrke? Tänk inte på vad som är möjligt eller om du har kunskaperna, helt enkelt det yrket du helst vill ha!

    Författare!!!

  6. Har du några stora förebilder/någon stor förebild, vem/vilka?

    Jag beundrar människor som haft modet att göra vad de vill tidigt i livet. Jag har två exempel, Taylor Swift och Emma Andersson. Taylor Swift vet nog de flesta vem det är och vad hon har gjort, men Emma Andersson är lite mindre känd. Hon har skrivit boken Där drömmar blir till som hon påbörjade när hon var fjorton (jag tror det var fjorton) som hon hade som projektarbete på gymnaiset och sedan fick publicerad på Opal förlag. Det är sjukt inspirerande!

  7. Om du fick en enda önskan, vad skulle du då önska dig?

    Att jag i framtiden ska bli lycklig. Det spelar ingen roll vart, med vem eller hur, bara tanken på att jag skulle få vara lycklig räcker.

  8. Om du från och med nu bara får läsa 5 böcker till i ditt liv, sedan kan du bara läsa om de böcker du redan läst, vilka skulle det då bli?

    Oj. Gud vad svårt. För det första tänker jag att det måste vara riktigt tjocka böcker, man måste ju få ut så mycket som möjligt av sina val! Jag tänker typ Svärdet och Spiran av Ken Follet, En vis mans fruktan (både ett och två, det borde väl gå an, eller?) av Patrick Rothfuss, Borta med vinden av Margaret Mitchell och A discovery of witches av Deborah Harkness. Det är fyra stycken, kanske kan den femte vara någon del i en serie? För tillfällen har jag några oavslutade sådana på gång och det vore så otroligt störande att inte få läsa ut hela. På grund av detta väljer jag att avsluta Kiersten Whites serie om Evie med Endlessly.

  9. Om jag skulle be dina närmaste vänner att beskriva dig med ett enda ord, vilket ord tror du det skulle vara?

    Glad. Lite tråkigt, jag vet, men jag tror att det är det närmaste sanningen jag kan komma med bara ett ord.

  10. Finns det någon bok som du tycker ha extra snygg bokrygg?

    Okej, det här är ju typ omöjligt att bara välja en! Och jag ska försöka att inte vara partiskt och bara ta böcker jag tycker om. Vänta lite… (jag tittar runt på alla bokhyllor jag har). Jag har kommit ner till fyra och det är dessa:


Det är alltså Unearthly av Cynthia Hand (inköpt i helgen när jag var i Stockholm! Är extremt nöjd med köpet!), City of Bones av Cassandra Clare, Reckless av Cornelia Funke och The Lady of The Rivers av Philippa Gregory. Och jag har bara läst två av dessa så vi kan låtsas att jag inte var partisk.

Tack för utmaningen, det var kuliga frågor att svara på! Nu ska jag gå och läsa lite i Niceville.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar