tisdag 3 april 2012

Systrar i jeans


Nu har jag läst ut Systrar i jeans av Ann Brashares. Det tog inte särskilt lång tid, det känns som om den inbundna versionen har större bokstäver än pocketutgåvan… (bara en allmän fundering). Det känns konstigt att ge sig på en review och recension på denna bok som har följt med mig ända sedan jag var tolv… Well well, I’ll give it a go!

Boken handlar om femtonåringarna Lena, Bridget, Carmen och Tibby. De är totalt olika varandra, Lena är blyg, Bridget är modig, Carmen är känslosam, Tibby är komplicerad, vad de har gemensamt är att de älskar varandra.

Deras vänskap började redan när de låg i sina mammors magar, mammorna gick på aerobics för gravida och utvecklade en slags vänskap som sedan kom att rinna ut i sanden. Men döttrarna blev som systrar för varandra, och när ett par magiska jeans hamnar i deras ägo blir de Systrar i jeans.

Jeansen kommer extra lägligt denna sommar eftersom det är den första som de någonsin har varit ifrån varandra, jeansen ska hålla dem samman fastän de är långt ifrån varandra. Lena åker till Grekland med sin lillasyster för att träffa sina farföräldrar, Bridget åker till Mexikanska halvön på fotbollsläger, Carmen till South Carolina för att spendera sommaren med sin pappa, som skilde sig från hennes mamma när hon var sju. Tibby är kvar själv hemma.

Vi får följa med systrarna under sommaren där de får uppleva hela spektret av känslor och upplevelser, sammanhållna av De Flygande Jeansen.


Det som jag gillar allra, allra mest med den här boken är karaktärerna. Alla systrar är extremt välgjorda och när man får följa Bridget så är man Bridget och när man får följa Tibby är man Tibby. Fastän de är så otroligt olika så identifierar man sig med dem alla fyra och det är omöjligt att säga vem av dem jag känner mig mest lik (eloge till Ann!). Och jag tycker verkligen att deras vänskap känns äkta, det är väldigt fint.

För mig känns den här boken mest som en startsträcka. Det här är inledningen på något större, man sopar bara bort snön på isen för att få en skymt av känslorna i tjejerna, i de nästkommande förväntar jag mig att ishinnan krossas och att vattnet ska ge mig en kallsup. (Till saken hör också att jag har lyssnat på denna bok ett antal gånger eftersom jag har den i min mp3 medan jag bara har läst de tre sista två gånger var...)

Jag är lite kluven i en grej här. Språket är väldigt enkelt, om än träffsäkert, och jag kan inte bestämma mig för om jag hade velat att orden trängde lite djupare in eller om det är bra som det är...

I min lilla läsdagbok fick den 8/10 (av sentimentalitet kunde jag inte ge den mindre).

Titel: Systrar i jeans
Serie: Systrar i jeans #1
Författare: Ann Brashares
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2002
Antal sidor: 378

Som avslutning kan jag bara säga att i min begreppsvärld har det alltid bara funnits fyra Systrar i jeans-böcker men på någon annan blogg läste jag att Ann har skrivit en femte, Sisterhood everlasting! Den har inte kommit ut på svenska än och jag har ingen aning om den kommer att göra det men när jag nu läser om hela serier tänker jag inkludera den också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar