söndag 8 april 2012

Supernaturally


Här kommer en skepp lastat med en recension på Supernaturally!

Denna lilla review kommer innehålla spoilers för er som inte läst första delen i serien, Paranormalcy.

Huvudpersonen Evie har lämnat IPCA för att leva ett vanligt liv med skola, pojkvän, rumskompis och servitrisjobb. Så vanligt det nu kan bli när hennes pojkvän är en shapeshifter, caféet hon jobbar på nästan enbart besöks av övernaturliga varelser och hennes rumskompis är en vampyr.

Evies normala liv är däremot inte så tillfredsställande som hon alltid drömt, så när hennes förra arbetsgivare (och moderssubstitut) dyker upp och erbjuder henne att börja jobba för IPCA får hon en chans att ändra på det.

Stora saker är fortfarande i rörelse, saker som sattes igång under förra boken och som Evie trott att hon lyckats fly ifrån. Men när hon genom IPCA får lära känna Jack och hon efterhand blir mer förtrogen med vad som håller på att hända inser hon att det inte finns någon chans för henne att undkomma sitt förflutna. 

Nu är det dags för den del där jag pratar lite om vad jag tyckte om boken, så om ni inte är så känsliga kan ni börja läsa nu, om ni är det kan ni ju bara hoppa ner till där jag skriver vilket betyg boken fick.

Jag gillar verkligen Evie som huvudperson. Hon är rolig, verklighetstrogen och har väldigt intressanta inre konflikter. Jag njuter i fulla drag av att se världen genom hennes ögon, hennes betraktelser är ofta väldigt pricksäkra (eloge till Kiersten!). När jag nu tänker efter kan jag säga att jag gillar alla karaktärer i denna bok väldigt mycket. De är alla intressanta, har en egen spännande historia och är (oftast) ganska roliga.

Något som jag också gillar med den här boken är att allting inte är bara svart och vitt. Alla vampyrer är inte elaka. En del är det, men inte alla, och det är vad som gör Evies inre monolog intressant att följa. Det visar på mycket mer eftertanke när allting inte är antingen ont eller gott, utan kanske någonting mitt emellan.

Jag var fullkomligt euforisk (vilken låt tänker vi på nu?) efter att ha läst Paranormalcy, och nu frågar jag mig själv: är jag det nu också? Svar: Nej. Men nästan…

Jag tycker att detta är en underbar uppföljare till en underbar bok (och nu blir jag lite rädd att ni ska bli avskräckta att läsa denna bara på grund av det lilla negativa utlåtandet som jag ska skriva nu) men om man tar på sig de glasögonen var slutet lite klyschigt. Men å andra sidan gillar jag klyschigheter. Låt er inte avskräckas!

Den fick 10/10 i min läsdagbok, för att den fick mig att bli väldigt glad.

Titel: Supernaturally
Serie: Paranormalcy #2
Författare: Kiersten White
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 343

PS. I slutet av boken var det Acknowledgements, och jag vill bara säga att om ni läser den här boken, ta en titt på dem också. Jag tyckte de var väldigt roliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar