måndag 2 april 2012

Omläsningar av serier


Jag tänkte ta mig an ett litet mission här. I ungefär ett år har jag varit helt insnöad på att läsa nya böcker. Listan på böcker-jag-vill-läsa har varit så stor att jag absolut inte på några villkor har kunnat klämma in några omläsningar. Därför hade jag tänkt göra just omläsningar till mitt lilla mission. Mitt sporadiska mission.

Jag hade tänkt mig något som liknar det här:

  • Systrar i jeans

Jag såg båda filmerna med en vän häromdagen och jag återupptäckte hur fantastiska karaktärerna och historien var. Det var så härligt, för första filmen är så himla bra och jag kommer ihåg att jag alltid har tyckt att Lena, Tibby, Bridget och Carmens vänskap har varit så avundsvärd, men jag insåg att faktiskt har en liknande relation med några av mina vänner. Började med första boken igår och är nästan klar faktiskt!

  • Harry Potter

Jag fick hela serien på engelska i julklapp och jag tycker det ska bli jättespännande att få ta del av berättelsen med de ord som J.K. Rowling avsedde.

  • Twilight

Läste hela serien för ungefär två år sedan och jag har känt ett sug på senare tid att läsa dem igen. Jag tycker att böckerna är väldigt, väldigt bra och man skulle kanske kunna säga att de blev startskottet på mitt frenetiskt läsande liv.

  • Den mörka materian

Jag lyssnade på Guldkompassen på cd-bok och tyckte att den var rätt bra. Sedan lånade jag Den skarpa eggen på skolbiblioteket och den var så fantastiskt mycket bättre. Bärnstenskikaren tyckte jag var väääldigt lång men jag kommer ihåg att jag verkligen tyckte den var underbar.

  • Magic in Manhattan

Första boken i denna eminenta serie av Sarah Mlynowski heter BH:ar, bröllop och besvärjelser läste jag på svenska, samma med Killar, grodor och magiska kyssar. Åh, tänkte jag, vilka trevliga böcker. Sedan insåg jag att det fanns två till böcker i serier men att de inte hade översatt dem till svenska! Spells and sleepingbags blev den första boken jag läste på engelska, tätt följd av fyran Parties and Potions. Roligt att se om jag tycker att engelskan är lekande lätt nu några år senare. 


  • Trilogin om Gemma Doyle
Läste förra året och var både förskräckt och förtjust! Definitivt värd en omläsning.



Har ni några serier som ni känner ett sug för att läsa om nu i vårtider?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar