lördag 14 april 2012

Jag har varit ute på äventyr!


Jag har varit ute på äventyr igår och idag. Jag och min kära mor gick upp kvart halv sex igår för att hinna i tid till mitt pass som volontär på… bokmässan i Örebro!!! 

Mamma hade sett att de sökte volontärer och eftersom vi redan hade bestämt att vi skulle åka dit så skickade jag in en intresseanmälan, inte med så höga förhoppningar eftersom jag bor så pass långt bort. Men jag fick svar att jag gärna fick vara med och vara volontär vid Barn- och Ungdomstorget!

Passet (jag hade bara ett) började var mellan 9.30-13.30 och jag var där redan halv nio. De hade haft en del informationsträffar som jag inte kunnat vara med på (på grund av nämnda anledning) så jag hade förväntat mig en hel hög med papper och förmaningar och manualer och scheman som jag skulle behöva gå igenom, men kvinnan som hade ansvaret för barn- och ungdomstorget förklarade bara vad som var meningen med stället och vad jag skulle göra lite kort.

Mina arbetsuppgifter: vara snäll och prata med barn (ungdomar också, såklart) som kom i närheten och såg lite sugna ut på att komma och titta på böckerna, bildspelet, dockorna, tavlorna, mangatecknaren eller kylskåpspoesin. Inte väldigt ansträngande faktiskt. Det var inte så himla mycket barn (eller ungdomar) när jag var där så jag hann inte vara så trevlig och representativ som jag hade laddat för (jag hade liksom varit extra otrevlig mot alla innan så att jag inte skulle ha överstigit min kvot av trevlighet innan jag kom till bokmässan) (det var ett skämt, hoppas ni förstod det).

Själva mässan var inte särskilt stor (någon berättade för mig att den var ungefär en femtedel så stor som bokmässan i Göteborg, för er som har varit där och kan jämföra) och utställarna kändes ganska lokala och specialinriktade. Det var ändå rätt coolt för detta år var mässan inriktad mycket på döva så vid varje bord, föreläsning och seminarium hade de en teckentolk! Helt fascinerande att sitta och titta på dem, väldigt skickliga människor som kan det där.

Jag var och tittade på Anna Jansson (en verkligt trevlig och snäll kvinna för att skriva så ruskiga kriminalromaner!) som pratade om sina böcker, filmatiseringar samt lite allmänt och Torbjörn Forslid och Anders Ohlsson som pratade om fenomenet författare som kändisar. Båda var verkligen intressanta och upplysande. Efter att ha hört på Torbjörn och Anders ville båda mamma och jag bli litteraturvetare och genomföra en massa intressanta forskningsprojekt om litteratur och språk och författare. Man blev väldigt inspirerad alltså.

Sedan såg vi också ett kort samtal med Peter Pohl, en intervju med kvinnan som skrev Rosa – den farliga färgen Fanny Ambjörnsson, ett samtal med Hedvig Ljungar som skrivit På spaning med Hedvig: frihet, jämlikhet och rakade ben och en människa från LL-förlaget, Christer Fuglesang som läste högt ur sin nya barnbok Sifferplaneten och tittade på montrarna (och tog lite godis från skålarna).

Förvånande nog köpte jag inte en enda bok. Det var helt enkelt inte någon som skrek åt mig att ta upp plånboken. Jag tänkte att det var bättre att köpa något som jag verkligen känner kallar på mig än att köpa något bara för att. Jag är dock extremt nöjd med dagen, natten och halva dagen efter! Min första bokmässa! (Och tack mamma som tog med mig på detta spektakel!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar