torsdag 5 april 2012

Ett hett ämne

Jag tänkte ta upp ett litet ämne här, som är väldigt hett i bokbloggsvärlden. Vilka kommer få, vilka kommer inte få? Vilka är titlarna? Kommer jag att få en sådan som den där bloggaren fick?

Jag talar såklart om... (trumvirvel, tack!) recensionsexemplar!

När jag kollar runt på alla mina bloggar känns det som om det är det enda jag ser, recex här och recex där! Detta stora privilegium verkar var något som endast tillfaller de erfarna bokbloggarna, de med mest besöksantal. Eller...?

Jag har aldrig fått något recensionsexemplar (snyft!). Det verkar så glamourigt, en glittrande aura tyckt ligga runt hela skeendet, "åh, titta vad jag nyss upptäckte i brevlådan, vilken trevlig överraskning". Är det verkligen så? Ramlar de bara ner i brevlådan så där hux flux utan att man hade någon aning om att de skulle komma? Eller måste man kontakta förlaget och be om att få?

Om jag ska vara ärlig var tanken på recex något som lockade mig väldigt mycket med att ha en bokblogg. Jag tänkte att när jag har etablerat mig lite i bokbloggsvärlden så kanske de kommer strömma in, precis som de verkar göra för alla andra. Blev det så? Inte än åtminstone...

Så nu vänder jag mig till er, erfarna och med-högt-antal-besökare bloggare, hur får ni recensionsexemplar? Vad ska man göra för att få?

9 kommentarer:

  1. Jag brukar få ett mejl från förlaget där de frågar om jag vill ha den boken de marknadsför. Annars finns det många som själva mejlar förlagen och frågar efter böcker. Själv tycker jag att det är lite stressigt med rec.ex eftersom man har ett krav på att recensera dem, men bara en enstaka är väldigt kul. Men om du vill så kan du testa att mejla ett förlag. Man kan ju inte få något värre än ett "nej" ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, precis :) Ska kolla runt lite på olika förlag och se vilken av dem jag är intresserad av att få recex av. Tack! :)

      Radera
  2. Jag brukar vara lite fräck och maila förlagen om det är någon bok jag verkligen vill läsa. En del förlag skickar gärna ut rec.ex, och fortsätter sedan att skicka böcker utan att jag bett om det. Ett sådant är tex "Gilla böcker". "Styxx fantasy" är ett av mina favoritförlag, och de skickar också gärna ut exemplar. Testa att maila. :)

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig heller fått något recensionsexemplar, haha. Antingen är det för att jag nästan bara läser engelska böcker, eller så är det för att min blogg inte är tillräckligt välkänd. Hur som helst tror jag faktiskt att de flesta frågar efter böcker från förlagen. Men jag vet att jag hade samma funderingar som dig då jag började blogga. "Bara får de böckerna i brevlåda? Eller hur funkar det?" Typ så tänkte jag, haha.
    Men håller med Nea lite (även om jag inte vet av egna erfarenheter), så verkar det vara väldigt stressigt med recensionsexemplar, just för att man MÅSTE recensera och läsa dem. Men som sagt, bara någon kan ju vara roligt. Så prova att maila :)

    SV: Jag tycker helt klart du ska ge The Girl of Fire and Thorns en chans om du känner för det! Det var som sagt inte någon dålig bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att det inte bara är jag som funderat över det här ;) Tack för tipset!

      Jag ska försöka få tag på den, jag har skrivit upp den på min lista! :)

      Radera
  4. Vill du höra sanningen om recensionex? DOM ÄR JOBBIGA! Nej men haha, men jag ska dra några fördelar och nackdelar med det...
    Men först lite egen historia...

    Jag hade aldrig hört talas om recensionsex. förrän jag av en slump råkade se att en annan bloggare (booksarelifes) hade fått det och då blev jag förstås nyfiken så jag klickade mig in på FormaBooks (Pocketförlag, B. Wahlströms osv) och såg att man kunde beställa böcker helt gratis om man recenserade dom. Så jag beställde - dom kom och det var då jag började lära mig saker som jag ska ta upp nu.

    *Var modig! Våga fråga förlagen om recensionsex.
    *När du väl fått ditt första recensionsexemplar visa att du KAN recensera böcker - då kommer förlagen fortsätta skicka.
    *Håll kontakten med förlagen, skicka recensionerna som du skrivit osv.

    Också fortsätter jag med historian...

    Efter ett tag ledsnade jag på FormaBooks så jag tog mod till mig och frågade runt en massa förlag och jag fick säkert dussin recensionex och nu i nuläget får jag böcker stup i kvarten av olika förlag.
    Oftast frågar dom om jag vill ha(och jag tackar alltid ja) och ibland kommer dom bara i brevlådan hux flux.
    Hur länge har du bloggat/vad har du för statistik?
    Jag har inte jättehög statistik - ioförsig har jag inte haft bloggen så länge + att jag hade ett uppbehåll i ca 4 månader men jag får ganska många böcker, även böcker som inte kommit ut än.

    Några saker du borde tänka på är:

    *Var alltid trevlig.
    *Var inte för klängig på förlagen eller för irriterad.
    *Fråga inte för ofta om du kan få rec.ex...
    *Skriv ALLTID vad du tycker om boken ärligt, även om den är superdålig.

    Också lite negativa saker om rec.ex.

    *Pressigt om man får för många böcker samtidigt eller om boken är dålig.

    Wops, det var visst bara en sak...

    Positivt...

    *Roligt
    *Spännande
    *Du får böcker som inte kommit ut än
    *Du får böcker HELT gratis!
    *Du har ständigt något att läsa

    Lycka till! Och om du har några frågor, tvivla inte att gå direkt till mig, tro mig, jag har erfarenhet.

    Du behöver inte vara orolig att förlagen går på hela tiden och ba "när kommer den där recensionen, tro mig jag har böcker som legat hemma i ett åååår typ (inte riktigt) och jag har inte ens börjat läsa dom än...
    (Men det är för att den är så seeeg och tråkig...
    Ska nog lotta ut den på bloggen...

    Du behöver inte alltid tacka förlagen när du fått en bok, jag tackade stup i kvarten på bloggen när jag fick böcker och jag själv blev lite trött på det så istället tackar jag personligt om jag har tid/lust.

    Så där, det var nog nästan allt...

    Glad Påsk! :D

    *Lite pressande att läsa böckerna
    *

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så himla mycket för massor med bra saker att tänka på! Du fick verkligen med allt jag undrat om, speciellt det där med att det fanns någon tidsgräns för när man skulle recensera... Skönt att det inte fanns det! ;)
      Glad påsk och tack igen! :D

      Radera
  5. Jag har frågat förlagen om recensions ex och alla har sagt ja en så länge.
    Jag har inte sån tur att de bara trillar dit i brevlådan.

    SvaraRadera