söndag 1 april 2012

City of Bones-recension

Boken handlar om den femtonåriga Clary Fray som bor med sin mamma i New York. Clarys mamma har berättat att hennes pappa dog i en bilolycka innan hon var född, och den fadersgestalt hon haft i sitt liv är mammans nära vän Luke.

Clary och hennes bästa vän Simon har varit ungefär oskiljaktiga sedan de var små och en kväll när de är på klubben Pandemonium får Clary bevittna något som får hennes liv att spåra ur sin vanliga bana. Hon kommer i kontakt med New Yorks Underworld, bekantar sig med Shadowhunters och upptäcker att hela hennes liv är byggt på en lögn.

En liten review på handlingen i City of Bones av Cassandra Clare.

Jag tyckte om den här boken. Den innehöll många element som jag uppskattar, magi, humor, mörka hemligheter, kärlek, till viss del historia (background information)… Det märktes att Cassandra hade haft mycket tid att tänka genom historien, det fanns så många trådar som knöts samman i slutet och hon skapade verkligen en värld som var fullständigt trovärdig.

Jag kände däremot att jag saknade vissa reaktioner hos Clary. Hon får reda på en del chockerande hemligheter, hamnar på rätt konstiga platser, och det känns som om hon inte riktigt ifrågasätter det. Kanske är det bara min egen vilja att ha full koll på läget som spökar här, men jag tycker att hon kunde ha blivit lite mer upprörd vissa gånger.

Som sagt så fanns det humor i den här boken, mycket humor. Jag har för mig att jag har läst någonstans att Jace (en Shadowhunter-kille) är en citatmaskin. När han än öppnar munnen är det något roligt eller tänkvärt som kommer ut. Det fanns massor med underbara citat och meningsutbyten i boken som fick mig att fnissa och skratta högt för mig själv. Dessutom gillade jag verkligen Jace som karaktär. Han hade många bottnar och det var riktigt frustrerande att inte kunna skaka om honom och få reda på vad det verkligen var som pågick bakom hans sarkastiska fasad. Jag gillade också Clarys relation till honom väldigt mycket. Allt var inte perfekt, han var inte perfekt, och det kändes väldigt äkta.

Det var spännande hela tiden i boken, man kastades in i nya situationer och det kändes aldrig tråkigt. Förutom när man kom närmare slutet, vilket jag tyckte drog ner helhetsintrycket lite. Nej, jag är inte något riktigt fan av slutet, cliffhangern till nästa bok. Det känns på något sätt som att jag inte köper det där, det kändes inte rätt. Därför måste jag fortsätta läsa serien för att se om mina misstankar stämmer eller inte.

The sequel, City of Ashes
I min läsdagbok fick den 9/10. Anledningen att den inte fick full pott var saknade reaktioner hos Clary och att slutet inte fick mig att jubla. Dock en väldigt bra bok, definitivt mycket läsvärd och beroendeframkallande!

Titel: City of Bones
Serie: The Mortal Instruments #1
Författare: Cassandra Clare