tisdag 17 april 2012

Äntligen!


Nu har jag läst ut Kärlekens bok. Spontan reaktion: se rubrik.

Det här är andra delen i en serie, så om ni inte har lästa första (Den väntade) så borde ni nog inte läsa sammandraget här nedan. Jag säger till när det är dags för de personliga åsikterna så får ni själva bestämma om ni ska läsa dem eller inte.

Maureen Paschal är den senaste i en rad kvinnor i nedstigande led till Jesus och Maria Magdalena och hon är en av De Väntade. Man måste uppfylla en del krav och om man gör det är man förutbestämd att göra stordåd på jorden.

Maureen hittade med hjälp av sina trogna vänner Maria Magdalenas egna evangelium (detta skedde i Den Väntade) och skrev en bok om det, och nu är hon inte på god fot med Vatikanen som inte vill erkänna det som äkta. Men ett nytt uppdrag har utkristalliserat sig för henne, att hitta Kärlekens bok, Jesus egna evangelium. Till sin hjälp har hon sin kusin fader Peter Healy och Berénger Sinclair, och de tre stiftas tillsammans bekantskap med en annan bok, Libro Rosso, och en annan Väntad, Matilda av Canossa.

De är stora saker på spåren men alla är inte villiga att låta den sanna Vägens lära åter hamna i ljuset.

Nu är det dags!

Jag säger det igen, spontan reaktion på utläsning: äntligen! Det har tagit mig väldigt lång tid att läsa ut denna, till skillnad ifrån den första i serien Den väntade som jag plöjde på två dagar. Jag hade väntat mig en liknande upplevelse, men ack vad jag hade fel…

En sak som jag gillade i Den väntade var att Maureen inte var troende, hon var det inte trots att hon i ständigt utsattes för den religion hon tagit avstånd från. Jag tyckte att den delen av historien gjorde allting mycket mer dynamiskt. I denna bok har hon därmed blivit troende igen och därmed eliminerades den delen av spänning och motsägelse, vilket var tråkigt (om än oundvikligt).

Denna bok bestod av två olika historier, Maureens i nutid och Matilda av Canossas i dåtid (1000-talet). De växlade, långa partier handlade det om Matilda och man fick bara korta insikter i vad som hände i Maureens liv. Återigen måste jag dra en parallell till Den väntade, i den var historien skriven i tredje person men med fokus på Maureen och bara på slutet övergick historien i att handla om Maria Magdalena och gjorde det sedan i princip ända till slutet. Det tyckte jag var en mycket lyckad disposition, detta tyckte jag nästan bara var jobbigt. Det var Maureens perspektiv och historia jag var ute efter, jag tycker att det hade kunnat få större del i boken.

Den här kräver verkligen mycket av sin läsare. Det är väldigt mycket historia och väldigt mycket kristendom och religion. Det är fakta, fakta, och åter fakta vilket känns rätt övermäktigt ibland. För er som har läst Da Vinci koden och tyckt att det var övermänskligt mycket fakta i den kan jag bara säga att det var ungefär dubbelt så mycket i den här. Det kändes också ibland som enbart en bok om Jesus och den sanna läran, vilket inte var vad jag varit ute efter när jag öppnade boken. Delarna som handlade om Matilda på 1000-talet var ganska tunga, kristna behandlades inte särkskilt varsamt om jag säger så, vilket inte var särskilt trevligt att läsa om alla gånger.

Vad ger jag då denna bok? Jag har kommit fram till 3,5/5. Det fanns saker jag gillade med den, men de vägde inte upp mot de dåliga… (Jag känner faktiskt att jag tycker mindre och mindre om den ju mer tiden går, inte en bra egenskap hos en bok!) Jag tänker läsa sista delen i trilogin Diktarfursten men nu har jag inte så höga förhoppningar.

Titel: Kärlekens bok
Serie: Andra delen i trilogin om Magdalenas ättelinje
Författare: Kathleen McGowan
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Book och Love
Utgivningsår: 2009
Antal sidor: 524 (inklusive efterord och tack)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar