söndag 22 april 2012

Andra sommaren för systrarna


Den här recensionen kommer innehålla spoilers för er som inte läst första delen i denna serie, Systrar i jeans. (Oj, vad formellt det blev idag!)

Det är dags för andra sommaren med Systrarna i jeans. Jeansen har legat i Carmens garderob och samlat på sig magi och det kommer behövas.

Bridget har blivit en skugga av sitt forna jag under året, slutat med fotboll och färgat sitt banangula hår brunt. När hon hittar några brev från sin mormor som hennes pappa gömt från henne i flera år bestämmer hon sig kvickt för att åka till Alabama för att hälsa på henne.

Lena har gjort slut med förra sommarens kärlek Kostos. Hon trodde att det skulle få honom att glömma honom, men när hon tillbringar sommaren under fläktarna på en dambutik inser hon att det är långt ifrån sanningen.

Tibby har blivit mycket bra vän med bekantskapen från förra sommaren, Brian. Han har också haft ett starkt band till Bailey, som Tibby fortfarande sörjer. Hon åker iväg på ett filmläger där hon träffat två nya ”vänner”, men allt blir inte så som hon tänkt sig riktigt.

Denna sommar har Carmen bestämt sig att Jeansen ska bli Kärleksjeansen. Dock verkar det mer som om kärleken är till för hennes mamma som träffar en ny man. Carmen känner sig både arg och bedragen när hon blir mindre och mindre lik sitt vanliga mamma-jag och en konfrontation är oundviklig.


Boken börjar lite stolpigt tycker jag. Återigen är jag tvungen att ta upp det här med språket. Jag tycker att det lämnar lite för många luckor ibland, är lite för enkelt. I min recension på Systrar i jeans (går att återfinnas HÄR) skrev jag att jag ville få en kallsup av känslorna som skulle finnas i denna bok. En riktig kallsup kanske jag inte fick, men jag svalde åtminstone lite vatten…

Som sagt så börjar boken lite stolpigt, men allt eftersom bryr man sig mindre och mindre om språket och mer och mer om karaktärerna. De är alla fyra så otroligt trovärdiga som människor och tonåringar. Just i denna bok är de jämngamla med mig, vilket är intressant eftersom de aldrig varit det förut när jag läst serien. Och som sextonåring kan jag säga att jag känner igen mig i mycket som står.

Den sista halvan var höjdpunkten på boken. Förra boken grät jag inget men när slutet närmade sig på denna så fick jag tårar i ögonen flera gånger. Det som är synd är bara att vid just de tillfällena byter man perspektiv och får börja följa en annan av systrarna istället, lite irriterande men samtidigt skönt.

Jag gav den 9/10 i min läsdagbok. Jag tycker verkligen, verkligen, verkligen om den. Den är inte riktigt allt man kan önska sig, men nästan.

Titel: Systrar i jeans – Andra sommaren
Serie: Systrar i jeans #2
Författare: Ann Brashares
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Second Summer of the Sisterhood
Utgivningsår: 2003
Antal sidor: 447

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar