onsdag 7 mars 2012

Trevliga skoluppgifter


Hallåhallå!

Idag fick vi en väldigt trevlig skoluppgift: läs en bok på minst 250 sidor. Hela klassen gick till biblioteket och letandet började. Jag har rätt bra koll på vårt skolbibliotek och gick därför direkt till den hyllan där det står engelska böcker. Sedan kom jag på att det var en svenskuppgift, det kanske inte är tillåtet att läsa en engelsk bok på svenskan?

Jag frågade läraren och efter några sekunders funderande blev svaret nej. Lite modfälld började jag leta på de vanliga hyllorna. Sedan kom jag på att det kanske var okej om jag valde den bok som jag redan håller på att läsa (Kärlekens bok) och frågade därför läraren.

Efter några sekunders funderande blev svaret nej. Ännu lite mer modfälld upptog jag sökandet. Jag hittade ungefär trehundra som jag skulle vilja läsa, men fastnade till slut för Deluxe av Anna Godbersen.

Jag hade lagt märke till serien innan. För det första på grund av väldigt vackra framsidor, för det andra på grund av att de har en historisk twist och för det tredje att jag har fått lite Ögat över månskäran-vibbar av dem. Det är inte något övernaturligt i den men de utspelar sig under ungefär samma tidsperiod, början på 1900-talet.

Jag har försökt haft en liten en-bok-i-taget-policy under ett tag, jag har fått för mig att det är bättre att koncentrera sig på en bok åt gången (dessutom borde de bli utlästa snabbare). Nu gick ju den i kras. Men jag måste ju börja med den direkt, innan jag har läst ut Kärlekens bok. Det är ju en skoluppgift.

Även om vi har till april på oss att läsa ut dem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar