onsdag 14 mars 2012

Musiken i mitt liv


Det har inte hänt så mycket på bokfronten i mitt lov de senaste dagarna. Därför tänkte jag prata om något annat som ligger mig varmt om hjärtat: musik.

Jag har spelat tvärflöt i tio år snart (i höst), jag har spelat i orkester i ungefär fem år, jag började spela cello i höstas och framför allt jag har lyssnat på musik i hela mitt liv. Med allt detta som bakgrund känner jag att jag har ganska stor kännedom i ämnet. Terser, synkoper, skalor, ackord. Jag känner mig hemma i den världen.

Jag tänker inte träa på och försöka förklara storheten i Vivaldi för er (det är något som måste komma naturligt) utan istället dela med mig av min favoritmusik. Jag varnar er i förväg. Det är en extremt blandad blandning.

  • Först och främst: Paramore. Mitt absoluta favoritband. Det var från sångerskan Hayley Williams jag fick för mig att jag ville färga håret rött (något som tyvärr inte inträffat än…). Jag kan inte säga vilken låt som är bäst, det beror helt på vilket humör man är. Kolla in dem!

  • Muse. Otroligt innovativt. Om man tar sig tid att lyssna på låtarna och lära känna dem tycker jag att de är väldigt bra. Det känns lite som en modern motsvarighet till Queen (som också är helt fantastiska!).

  • Taylor Swift. Jag tycker att all hennes musik är väldigt bra och jag är sjukt imponerad över hon skriver alla låtar själv och att hon började när hon var så ung.

  • Nyligen funna guldklimpar: The First Aid Kit. Så himla bra musik! Fina sånger, underbara stämmor och bra koncept. Gillar mycket.

  • Nu blir ni nog förvånade: Fantomen på Operan. Musikalen alltså. Jag och min syster har lyssnat på sångerna miljontals gånger och den blir bättre och bättre för varje gång. Helt underbart. Jag önskar att jag hade Andrew Lloyd Webbers musikalitet.

  • Glee. Jag tycker att många av Glee-versonerna är bättre än originalen.

  • Mika. Han har ett sound som jag gillar väldigt mycket. Läste någonstans att han har varit operasångare, respekt!


Ja. Det var en del av min favoritmusik. Men man kan också hitta Europe, Eurovision Song Contest (en massa olika årgångar), Lykke Li, The Pretty Reckless, Marit Bergman, TOTO och en massa annat i min cd-hylla.

Och nu vet ni lite mer om vem jag är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar