lördag 10 mars 2012

En liten sågning av I am number four


Igår såg jag och min syster filmatiseringen av I am number four av Pittacus Lore (läste på Wikipedia att det är en pseudonym, coolt!). När den gick på bio för ett tag sedan var jag rätt sugen på att se den men det blev aldrig av. Så igår satte jag och syster oss i soffan och förväntade oss två timmar spännande fantasy. Var det vad vi fick? Verkligen inte....

Jag hade fått en ganska sned bild av handlingen. Den handlade om en kille som kom ifrån en annan planet (Lorien, bra namn) och hade hamnat på Jorden, och det var alltså han som var nummer fyra. Ett, två och tre hade dödats av mogadorianerna som var "the bad guys" och försökte ta över Jorden. Det kändes som en blandning av Sagan om ringen och Matrix lite grand (mogadorianerna hade långa, svarta kappor...) och jag hade väntat mig... ja, något helt annat.

Jag tyckte inte om den här filmen. Jag visste att den fanns som bok och det enda jag kunde tänka på var om den var lika dålig. Det var mycket i filmen som jag inte riktigt förstod, det framgick dåligt vad det var som hände och vissa frågor fick man inget svar på. Karaktärerna var minst lika dåliga. Ingen av dem var särksilt realistisk, jag kunde inte knyta an till någon av dem och jag förstod i princip aldrig varför nummer fyra agerade som han gjorde, vilka känslor som låg bakom. Och stereotyperna var också ganska patetiska...

Man borde kanske tycka att filmen har avskräckt mig från att läsa boken, men det är jag inte så säker på. Jag föreställde mig händelseförloppet och karaktärerna på papper och då kändes de mer verkliga. Det kändes som om regissören bara tänkt att: "vi anlitar några snygga människor så gör det ingenting att manuset är bristfälligt och handlingen underlig". Och det är något jag inte tycker att man kan klandra författaren till boken för.

Science fiction är inte riktigt min genre, jag läser det i princip aldrig, men om jag ska börja någonstans kanske I am number four är en bra början...?

Någon annan som har sett filmen eller läst boken? Vad tyckte ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar