söndag 18 mars 2012

Deluxe


Här kommer en liten recension på Deluxe av Anna Godbersen!


Boken inleds med Elizabeth Hollands begravning, en ung kvinna som var på toppen av New Yorks societet. Sedan förändras tidpunkten till ungefär en månad innan begravningen och man får följa händelserna fram till den.

Mycket mer komplicerat än så är det inte.

Jag tycker att den här boken var väldigt medelmåtta. Jag hade förväntat med att svepas med av glamouren i 1800-talets fina salonger, men jag kände inte alls fläkten från de vida kjolarna lika tydligt som jag hade hoppats. Trots det var den lilla fläkten det enda jag kände när jag läste den här boken.

Boken handlar om en begravning, olycklig kärlek, avundsjuka och elaka intriger men ändå höjdes inte min puls av spänning. Jag tänkte inte en enda gång: ”Åh, herregud! Hur ska det här gå?”. Jag bara och tyckte att det var rätt behagligt.

Jag är tror att den här boken gjorts sig betydligt bättre på engelska. Av någon anledning så hade jag varit av den uppfattningen att jag skulle läsa de här böckerna (en serie på fyra) på engelska. Det kändes bara så. Och jag är ganska säker på att det skulle ha gett väldigt mycket till min upplevelse om den varit det.

Karaktärerna. Det fanns en av karaktärerna jag fastnade för och det var Elizabeth Hollans lillasyster Diana. Man får följa historien ur många personers synvinklar och en av dem var Diana, och det var de styckena som jag gillade bäst. Elizabeths känslor kändes väldigt plastiga och trots att jag visste att boken gick ut på hennes begravning brydde jag mig mindre och mindre om henne ju mer tiden gick. Hennes systers åtaganden var mycket mer intressanta.

Den här fick 6 av 10 i min lilla läsdagbok. Trots att jag är besviken på karaktärerna och att språket inte svepte mig med ska jag fortsätta läsa serien. Jag tycker att boken slutade på ett ställe som var mycket mer spännande än det började, nu breder sig spännande möjligheter ut sig för de inblandade. Men då ska jag läsa på engelska.

Titlel: Deluxe
Författare: Anna Godbersen
Förlag: B. Wahlströms
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Luxe
Utgivningsår: 2007 (svensk utgåva 2008)
Antal sidor: 427

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar