torsdag 2 februari 2012

Tio saker jag hatar med den här boken finns inte


Tio saker jag hatar med mig själv av Randa Abdel-Fattah alltså... Jag har läst Ser mitt huvud tjockt ut i den här? som var hennes debutroman och jag gillade den väldigt mycket. Den innehöll allting som jag uppskattar hos en ungdomsroman: kärlek, vänskap, små identitetskriser och om hjältinnan på slutet ska våga stå upp för sig och göra sin röst hörd.
Jag hade väldigt höga förväntningar på denna bok (eftersom Ser mitt huvud tjockt ut i den här?) var så bra, men jag måste erkänna att den inte riktigt levde upp till dem.

Jamilah bor i Australien med sin far, storebror (som hoppade av skolan till faderns stora förtret och nu ägnar sina dagar åt bilar och tjejer) och storasyster (en ivrig protestant mot all världens orättvisa) men utan sin mor som dog när hon var nio.  För att skydda sig själv från de rasistiska åsikterna i skolan skapar hon ett alterego; den genom-australiensiska, blonda tjejen Jamie utan någon libanesisk-islamsk bakgrund som bara följer strömmen och inte vill något hellre än att bli accepterad.

Jag tycker att Randas böcker är väldigt intressanta eftersom de skildrar unga människor, som på så många sätt jag kan definiera mig själv med, men som samtidigt är så olika. Det är en helt annan kultur och ett helt annat sätt att göra på och jag tycker att de verkar ha det så himla mysigt ibland! Med alla mostrar och fastrar och middagar och madrasan som Jamilah går på (madrasa är som en slags arabisk skola har jag lärt mig). Jag tycker att det är synd att deras kultur i den här boken bara verkar mötas av en negativ inställning och en massa fördomar, men samtidigt är det ju det som gör Jamilahs kamp med sig själv och alla andra så intressant. Randas böcker skildrar nog verkligheten en del men jag tror (eller hoppas) att det inte är så grovt som beskrivs här.

Det som däremot gjorde den lite sämre än Ser mitt huvud tjockt ut i den här? var att jag tyckte den var lite för uppenbar. Jag gissade slutknorren redan innan jag kommit till hälften. Men det fick mig inte att lägga ner boken med en suck, jag var ändå som fastklistrad vilket Randa måste ha en eloge för.

I min lilla läsdagbok fick den 6,5/10

Titel: 10 saker jag hatar med mig själv
Författare: Randa Abdel-fattah
Förlag: Bonnier Carlsen
Orginalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2007
Antal sidor: 300

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar