söndag 19 februari 2012

Recension av Ingo


Shapphire Trewhella har vuxit upp nära havet och nära sin far. När han en natt försvinner efter en tur med sin älskade båt Peggy Gordon sätts hela hennes värld i gungning. Alla tror att hennes far har drunknat, eller att han försvunnit med en annan kvinna, men Sapphy vägrar tro på det. Hon vet att hennes far fortfarande lever, en åsikt som hennes bror delar med henne.

Ett år passerar och Sapphys och Conors mamma har slutat att vänta. Hon har fullt upp med hushållet och att tjäna pengar att hon inte har tid att tillbringa så mycket tid med sina barn. En kväll blir Sapphy ensam hemma och Jennie lämnar henne på väg till jobbet i tron att Conor snart är på väg hem ifrån en vän. Men tiden går och Sapphy blir rädd. Hon känner sig dragen ner till havet, till deras egna vik. Där ser hon Conor, men han är inte ensam…

Sapphy börjar känna att havet drar henne till sig, att det viskar hennes namn. Snart har hon kommit underfund med vem det var hennes bror var i sällskap med och vad hon var. Hon känner sig kluven mellan sitt liv hemma, med sin mamma och storebror, och det viskande, förtrollande Ingo.

Går det att leva både på land, och under ytan?

En fin, kort resumé av boken Ingo – En värld under ytan av Helen Dunmore. Det första jag måste säga om den här boken är att det är en barnbok (eller åtminstone för lite yngre ungdomar). Och som jag önskade att det inte var det!

Jag tycker att den här boken har så mycket potential. Storyn är så bra! Jag önskar att Sapphire varit äldre (kanske fjorton, hon är ungefär elva skulle jag gissa) och att boken varit gjord för lite äldre personer. Helen Dunmore kunde ha skrivit det på ett mer dramatiskt, djuplodat sätt, med mer känslor och större beskrivningar. Det kändes som om jag bara skrapade på ytan av allt som kunde ha funnits i den här boken.

Detta är första delen i en trilogi och jag vet att jag måste läsa de andra två. Väldigt mycket lämnades osagt och jag känner mig extremt manad att åka till biblioteket och införskaffa nästa.

I min lilla läsdagbok fick den 7/10. Det här är en sådan här bok som man tycker jättemycket om, men som man önskar mer av.

Titel: Ingo – En värld under ytan
Författare: Helen Dunmore
Förlag: Damm
Orginalspråk: Engelska
Orginaltitel: Ingo
Utgivningsår: 2005
Antal sidor: 283

2 kommentarer:

  1. Jag fastnade inte alls för den. Tyckte de inte hände så mycket och kände mig lite för gammal för att läsa den tyvärr :(

    Men riktigt recension kommer, både i min sjöjungfru-tema-videorecension och egen skriven bokrecension på bara Ingo ;)

    PS söt bokhylla du har (den du har som header)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med åldersgruppen var ett problem för mig med...

      Jag håller utkik efter recensionen ;)

      PS. Tack så mycket! :)

      Radera