måndag 27 februari 2012

De utvalda - Tankeläsaren


De utvalda – Tankeläsaren av Kristin Cashore handlar om Katsa, en särling med dödandets gåva. I hennes värld existerar sju kungadömen och hon själv  tjänstgör vid ett av dem, hos kung Randa som håller henne hos sig på grund av hennes förmåga. Katsa är däremot trött på de fasansfulla uppdrag kungen skickar ut henne på, och hon har skapat Rådet, en hemlig organisation som jobbar för fred i alla kungadömen.

En natt är Kasta ute på ett uppdrag för Rådet men hon stöter på problem i form av en prins. När hon återvänder till Randas hov har han följt efter henne och hans närvaro sätter väldigt stora förändringar i rullning i Katsas liv.

Hon kommer en stor och fruktansvärd gåta på spåren efter uppdraget och hon och prins Po ger sig ut på en resa för att finna svaret. Katsas stridsskicklighet och överlevnadsförmåga kommer komma att hjälpa dem båda ur många faror på vägen.


Jag var fast i den här boken redan efter första kapitlet. Katsa är en karaktär som man bara älskar att fördjupa sig i, hon har många motsägelsefulla sidor och det är ett rent nöje att följa i hennes tankar och känslor.

Boken är extremt spännande och jag älskar tempot i den. Det som är så himla bra med fantasyböcker är att man verkligen får vara med på en resa. Vi börjar i en stad, med en händelse och några personer, sedan sätts hjulet i rullning och man får resa över olika länder, hav och möta så många personer som alla bidrar till historiens djup och innebörd.

Det poängteras på baksidestexten på denna bok att relationerna står i centrum, och det håller jag verkligen med om. Jag har inte läst så många helt renodlade fantasyböcker så som Eragon eller Sagan om Ringen. Däremot har jag läst och älskat böcker av Tamora Pierce till exempel. Det måste liksom vara något mer till historien om den ska fånga mig. Och den här hade verkligen det där lilla extra.

Språket var väldigt bra. Det flöt på och satt liksom precis som det skulle. Jag störde mig inte på någonting i det, vilket är ganska vanligt att jag gör. Jag kände genom hela boken att Kristin Cashore hade ett perfekt grepp om orden med tanke på berättelsen och Katsas inre röst.

Boken är ganska tjock, trots det läste jag ut den på tre dagar. Jag låg på kvällarna och kände en sådan himla stor frustration eftersom jag borde lägga ner den och få åtminstone några timmars sömn.

Som sista kommentar måste jag nämna slutet, så om ni är känsliga för spoilers (egentligen är inte detta en sådan, bara min personliga åsikt) borde ni kanske hoppa över detta stycke. Jag tycker att slutet var oväntat och hjärtknipande. Hjärtknipande är exakt rätt ord för hur jag känner det.

Den fick 10/10 i min läsdagbok.

Titel: De utvalda – Tankeläsaren
Författare: Kristin Cashore
Förlag: Semic
Originalspråk: Engelska
Orginaltitel: Graceling
Utgivningsår: 2008 (svensk översättning 2011)
Antal sidor: 479


Ps. Nu har jag läst två underbara böcker på rad. Vad är det som pågår här egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar