lördag 25 februari 2012

De utvalda, båda två av dem


Nu har jag äntligen börjat läsa igen (efter ett tre dagar lång uppbrott!). Jag skrev ju förutom om några alternativ jag hade att välja mellan, men jag slopade dem alla.

Jag började läsa De utvalda – Tankeläsaren av Kristin Cashore som jag införskaffat mig på bokrea istället.


Denna har jag en vän som har läst och hon gillade den, och det gör jag också än så länge. Har bara kommit ungefär femtio sidor men jag tycker verkligen att historien är fängslande, en värld av oändliga möjligheter till spänning.

Det intressanta med den här boken är också att den har två framsidor, en för vuxna och en för ungdomar.



Det här är då alltså den ”vuxna” varianten… Vad är det som gör den så vuxen då? Skillnaden består ju mest i att det inte är en människa den här och att färgerna är lite varmare. Menas det att vuxna inte kan relatera till en bok med en krigarkvinna på framsidan? Dras vuxna till knivar mer än till människor? Kanske är det bara ett säljknep för att locka till sig en större målgrupp?

Jag är fullständigt säker på att jag skulle ha valt det ungdomliga omslaget även om jag vore fyrtiosex istället för sexton.

Jag är lite konfunderad... Hur tänker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar