söndag 12 februari 2012

Boksortering


Igår fick jag förfrågan om ett ärofyllt och eftertraktat uppdrag. Min vän frågade om jag ville vara med och sortera alla hennes och hennes föräldrars böcker! Bara jag i hela världen skulle nog bli glad över en sådan sak.

Efter ungefär två timmar hade vi kommit så lång att vi tagit ner hälften av böckerna och lagt dem i högar baserat på vilken bokstav författarens efternamn började på. Sedan var vi tvungna att ta en lite pannkakspaus… Sedan, efter ungefär fyra timmar såg det ut såhär:



Låt inte skenet bedra! Det var ett mycket organiserat kaos. Jag kan fortfarande urskilja ”K-högen”, ”S-högen” och ”T-högen”. Apropå ”K-böcker” konstaterade jag att de ägde otroligt många böcker av Stephen King, säkert två meter.

Vi har Jurtjyrkogården. Och that’s about it.

Jag tycker att det är väldigt intressant när jag kommer hem till folk att kolla vilka böcker de har i bokhyllan. Det finns några som alltid finns, till exempel Stieg Larssons Milleniumtriologi, åtminstone en av Diana Gabaldon (oftast Främlingen), Grottbjörnens folk av Jean M. Auel (hur uttalas det egentligen?!), något av Liza Marklund och ett gott antal av Jan Guillou. För att bara nämna några stycken.

Jag säger att man kan läsa av hur människor är beroende på hur deras bokhyllor ser ut. Det är intressant att se böckerna de har samlat på sig och fundera på hur de har fått tag i just de exemplaren, vilka som betytt mycket för dem och vilka som de inte ens har öppnat. Och om de bara har deckare eller fantasy eller socialrealism, hur speglar det deras personligheter i verkligheten? Man får en riktigt tydlig och klar bild över hur en människa är först efter att man sett hennes bokhylla.

Jo, för att komma tillbaka till det ursprungliga ämnet så blev vi klara efter ungefär fem timmar. Jag och min vän var tvungna att bryta upp innan det helt var klart eftersom vi skulle på en födelsedagsfest. Vi hade genomfört en enorm bragd, som vi då konstaterade. Jag har faktiskt träningsverk i ryggen idag efter allt bärande upp och ner...

Jag fick även med mig en bok hem! Ett dubbelexemplar som min vän redan innan sagt att jag verkligen måste läsa.


Handlar om förr i tiden, Indien, byggandet av Taj Mahal, en olycklig kärlek… Låter underbart, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar