söndag 26 februari 2012

Att skriva eller läsa?


Idag är en bra söndag, vädret är underbart jag har varit ute och gått med min syster och sedan inhandlat nya skor med min mamma. Jag känner mig ren, frisk och alert. Ett bra tillstånd för att skriva alltså.

Jag tänkte dela med mig lite om ett problem som jag upplever ofta. Ska jag plocka upp den där underbara boken eller ska jag sätta mig vid datorn och skriva själv? Dessa två saker hamnar väldigt ofta i konflikt med varandra i mitt liv. Det är så att om jag läser en bra bok så känner jag mig inspirerad och upplyft av den vilket gör mig väldigt skrivsugen men samtidigt vill jag ju inte släppa den där bra boken ifrån mig en sekund för att den är så bra!

Därför är det väldigt välkomnande att sportlovet som har gjort sitt intåg i mitt liv. Det innebär helt fria dagar, inget skolarbete och inga direkta förpliktelser. Jag kan alltså bestämma mig för att ta en dag helt i skrivandets tecken. Eller läsandets. Eller så kan jag dela upp det så att efter klockan två är det skrivdags om jag har läst innan eller tvärtom.

Extremt lyxigt.

Just nu upplever jag alltså detta dilemma. De utvalda – Tankeläsaren som jag håller på och läser just nu är underbart bra och jag har kommit ungefär tvåhundra sidor (mindre än hälften kvar!) men skrivandet drar och sliter i mig. Det känner att jag har ignorerat det för länge, och det är sant. Skäms Beate!

Därför tänker jag nu ägna mig åt mitt eget författande och inte Kristin Cashores.

Hoppas att ni har en lika trevlig söndag som jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar