lördag 28 januari 2012

The lady of the Rivers och en liten passion för Englands historia


Igår läste jag ut en bok av min favoritförfattare, Philippa Gregory. Hon är mest känd för ”Den andra systern Boleyn” som handlar om Henrik XIII:s andra fru och hans syster. Jag läste den för ungefär två år sedan och tyckte att den var rätt seg, det var en av de första ”vuxenböckerna” jag läste.

Några månader senare kom min mamma över två andra av henne Arvet efter Anne Boleyn och Den första hustrun. Efter att jag läst Den första hustrun var min förälskelse ett faktum. Sedan dess har jag läst I drottningens närhet, The other queen, Jungfruns älskare, Den vita drottningen, The red queen och nu senast The lady of the Rivers. De behandlar Englands kungar och drottningar från 1422 ända till 1603, och jag tycker att de är fantastiska! Jag lär mig mycket av varje bok och de har verkligen fått upp mina ögon för historia, som nu är ett av mina favoritämnen.

På grund av dessa böcker var det extra häftigt att besöka Towern när jag var i London, eftersom jag läst så otroligt mycket om dem i Philippa Gregorys böcker. Jag gick runt som i trans, min familj tyckte att jag var lite jobbigt som aldrig ville gå därifrån…
The Tower of London, bild tagen av mig


Nu har jag i alla fall läst ut den senaste av hennes böcker, som jag köpte när jag var i London, och jag älskar den också! Den handlar om Jaquetta som är ättling till vattengudinnan Melusina, som blir bortgift till en engelsk hertig i ung ålder. Hennes make älskar henne dock inte som en make borde, han utnyttjar hennes gåva att förutspå, som alla döttrar av Melusina har. När hennes make dör finner hon tröst i hans godsägare Richard Woodville och de blir djupt förälskade i varandra. Jacquetta vet att hon lever i en värld kontrollerad och styrd av män, men hon finner mod och tar sitt eget öde i händerna. Detta tar hennes till drottning Margaret of Anjou och Henrik den sjättes hov, där hon och hennes nya make Richard Woodville får åka både upp och ner i Lyckans hjul…

Det är väl ungefär vad jag kan säga om boken, utan att avslöja för mycket (och att hindra texten från att bli för lång). Vid ett tillfälle fick jag det här magiska lilla pirret som bara uppstår när någon har byggt upp en historia så bra som Philippa Gregory kan göra. Sådant är underbart!

Den fick 10 av 10 i min lilla läsdagbok.

Titel: The lady of the Rivers
Författare: Philippa Gregory
Förlag: Simon & Schuster
Orginalspårk: Engelska
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 493

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar